Tip 1 t/m 5: omgaan met je eigen hoogsensitiviteit.

Veel mensen vinden het lastig om hoogsensitief te zijn. Zelf vond ik dat ook, ik voelde me anders dan de anderen en dacht dat er van alles met me mis was. Maar de sensitiviteit heeft me ook veel gebracht. Ik kon goed aanvoelen wat opdrachtgevers nodig hadden en ik had voelsprieten om de juiste sfeer te kunnen creëren bij de events die we organiseerden. Juist dat zorgde ervoor dat ik een goed lopend bedrijf kon opbouwen.

Nog steeds vind ik het moeilijk als mijn energiepeil niet past bij dat wat mijn omgeving van me vraagt. Maar ik heb door de jaren heen wel wat meer tools in handen om er beter mee om te gaan. Bovendien vind ik het belangrijk dat ik leer om te gaan met de prikkels, het leven is te leuk om alles te gaan vermijden.

Een overzichtje van tips die misschien ook goed voor jou kunnen werken:

1 Tijd om bij te komen
Als HSP-er krijg je veel prikkels binnen en verwerkt die op een diep niveau. Dat vraagt om veel capaciteit van je batterij. Je hebt eenvoudig weg veel tijd nodig om je op te laden. Waar anderen dit allemaal makkelijk aan kunnen, heb je als HSP-er extra ‘lummeltijd’ nodig. Dagelijks mediteren en ruimte inplannen om te kunnen mijmeren is heel belangrijk. Gun het jezelf, je krijgt er energie voor terug.

2 Leer jezelf kennen
Probeer uit te vinden wat jouw behoeftes zijn. Waar je energie van krijgt en waar je op leegloopt. Als jij zelf je behoeftes niet kent, is de kans groot dat je die behoeftes ook niet kunt vervullen. En ga je keer op keer over je eigen grenzen. Kijk niet naar hoe anderen je zien, maar ontdek wie jij nu eigenlijk zelf bent en wat jij nodig hebt.

3 Leer je energie begrenzen en beschermen
Energieën horen bij mensen en bij dingen. Als HSP-er voel je de energie van anderen sterk. Juist daardoor heb je ook de neiging om anderen te helpen. Maar het kan je ook volledig uitputten. Leer daarom je eigen energie te beschermen en die van anderen te begrenzen. Ik had er al eens wat over geschreven hoe je dat kunt doen. En er zijn nog meer tips, dus ik zal er nog wel eens meer over schrijven. Met de biotensor kan ik een extra beschermingsfilter rond je aura creëren en ongewenste energieën uit je aura verwijderen.

4. Betekenisvolle relaties
Zelf kan ik heerlijk ouwehoeren, social talk vind ik heel leuk. In de supermarkt. Maar niet met mensen in mijn nabije kring. Daar heb ik heel veel behoefte aan relaties die betekenisvol en oprecht zijn. HSP-ers willen diepgaandere contacten met mensen waarin uitgewisseld wordt wat écht belangrijk is. En waarin je niet alleen weggeeft, maar ook mag ontvangen. Verzamel mensen om je heen waarbij je je veilig voelt, die oprecht zijn en waarmee je dingen kunt uitwisselen die voor jou van betekenis zijn. Dan krijg je ook energie terug.

5. Zorg voor een prikkelarme omgeving
Ieder piepje, trilgevoel of geurtje vang je op. Met iedere prikkel belast je je eigen batterij dus ook. Omdat je buitenshuis al genoeg prikkels opvangt helpt het enorm om je huis prikkelarm te maken. Schakel alle geluidjes uit van je mobiel, computer en alle andere apparaten in huis. Maak de plek waar je graag even ontspant rustig  (rustige kleuren, geen felle lampen, drukke prints of open kasten met spulletjes).  Zelf knip ik ook alle labels van kleding uit mijn kleding en gebruik ik wasmiddel en cosmetica met zo min mogelijk geurtjes. Ieder beetje helpt, ik gebruik mijn energie namelijk liever voor de dingen die ik leuk vind.

In de volgende blog meer tips!

Contact

Algemene voorwaarden  |  KVK 08 14 49 66  |  BTW NL001585974B51  |  IBAN NL 47 ABNA 052 13 06 523