Tip 6 t/m 10: omgaan met je hoogsensitiviteit

Wat gaaf om te zien dat er zoveel reacties komen op de blogs over hoogsensitiviteit. Het geeft aan hoeveel mensen zich er in herkennen. En hoe je op zoek kunt zijn naar de goeie handvatten om het te snappen en er mee om te gaan. Daarom opnieuw 5 tips die misschien ook voor jou kunnen werken.

Tip 6. Ga de natuur in!
Niks wat mij zo oplaadt als mijn wandelingen in het bos met de hond. De natuur heeft oerkracht en helpt je om je batterij weer op te laden. Niet voor niks is het een remedie voor mensen met depressieve klachten. De natuur neutraliseert je energie, brengt je gedachten op orde en de beweging is ook nog eens supergoed voor je lijf.

Tip 7. Zorg voor goede voeding die je lijf ondersteunt
Hoogsensitief ben je met heel je lijf. Je lichaam reageert dus ook gevoelig op voeding. Voeding met kleurstoffen, suikers en andere kunstmatige toevoegingen moet je lijf allemaal wegwerken. Dat kost ontzettend veel extra energie. Terwijl goede voeding je lijf juist niet belast, maar helpt. Met de biotensor kunnen we kijken welke voedingsstoffen goed zijn voor jouw lichaam en welke je beter kunt vermijden.

Ga er maar vanuit dat wat je overgrootmoeder niet zou herkennen als voedsel, in principe belastend voor je lijf is. Mijn tip: stop sowieso met suiker en google eens naar de verschillende voedingsprogramma’s die online vindbaar zijn. Zelf heb ik veel gehad aan de boeken van Amber Alberda, aan Sabine van den Biezenbos (Metabolic Balance deskundige) en aan de programma’s van de Energieke vrouwen academie.

Tip 8. Slaap genoeg
Je hebt je slaap heel hard nodig als HSP-er, omdat het je hersteltijd is. Je lijf is afvalstoffen aan het wegwerken en je hersens spoelen zich als het ware schoon door alle prikkels te verwerken. Als je niet genoeg geslapen hebt, merk je dat als HSP-er meteen. Je bent sneller overprikkeld, hebt de hele dag door zin in eten en je krijgt meteen een kort lontje. Het is al even geleden, maar de tijd dat onze 3 dochters nog niet doorsliepen was vreselijk voor mij. Ik liep overdag heel vaak met hoofdpijn rond en trok het amper. Het lastige is dat HSP-ers vaak ook nog eens slaapproblemen hebben. Daarom hierover binnenkort meer op mijn blog. Maar begin zelf eens met ontdekken hoeveel slaap jij écht nodig hebt en of je mogelijkheden hebt om dit jezelf te geven.

Tip 9. Volg je talenten en je innerlijke stem
Doe jij wel wat je leuk vindt? Waar je gelukkig van wordt en waar je goed in bent? Je talenten liggen vaak bij die dingen waar je heel blij van wordt. Als HSP-er krijg je een energieboost als je je eigen potentieel goed benut. Volg je innerlijke stem en spreek eens uit wat je echt graag nog eens zou willen doen. En als dat niet haalbaar is, wat dan een eerste, kleine stap zou kunnen zijn die al een beetje in de buurt komt. Als je je potentieel volledig benut wordt alles makkelijker en lijkt het alsof je veel minder drempels op je pad krijgt. Stop met alles wat je belemmert, want dat kost je veel te veel energie.

Tip 10. Eerlijke zelfreflectie
Als HSP-er kijk je vaak heel kritisch naar jezelf. Je besteedt veel tijd aan het overdenken van de dingen die gebeurd zijn. En vaak geef je jezelf de schuld, je had het beter anders kunnen aanpakken. Omdat je het zo gewend bent om je op een ander aan te passen. Herken je dat? Stop er dan mee!

Zelfreflectie is heel goed, dat zouden meer mensen mogen doen. Maar realiseer je dat de ander ook een rol heeft in de gebeurtenis, leg de schuld niet altijd bij jezelf maar alleen als dat ook echt terecht is. Het is belangrijk dat je goed zorgt voor je eigenwaarde. Gun het jezelf om ermee aan de slag te gaan, als je zelfbeeld laag is. Want alleen dan kun je goed voor je eigen behoeftes zorgen. Werken aan jezelf doe je niet alleen bij hele grote problemen. Je kunt je problemen beter voor zijn en 100% zijn wie je eigenlijk bent.

Vind je deze info interessant? Laat het me even weten. En ik hoor ook graag waar je meer over zou willen weten, voor volgende blogs. Ik ben een coachingprogramma aan het ontwikkelen, zodat ik je echt individueel kan helpen als HSP-er. Binnenkort meer hierover.

Liefs, Susan

Contact

Algemene voorwaarden  |  KVK 08 14 49 66  |  BTW NL001585974B51  |  IBAN NL 47 ABNA 052 13 06 523